Archiv článků

Přísaha

23.10.2011 20:53
Přísaha /iuramentum, iusiurandum/ je vzývání jména Božího na svědectví pravdy /kán. 1199 CIC/. Přísaha se dělí na: A/ potvrzující /iuramentum assertorium/, jíž člověk slavnostně potvrzuje určitou výpověď B/ příslibnou  /iuramentum  promissorium/, jíž se člověk zavazuje, že něco...

Přísaha v Písmu sv.

23.10.2011 20:53
Starý zákon. Přísaha je součástí života lidu ve SZ, je chápána jako záležitost velmi vážná, je projevem úcty vůči Bohu /Is 45,23/. Člověk nepřísahá na sebe, ale na Boha a na Jeho jméno /Deut 6,13;10,20/, používá se také formule: „jako že Bůh žije„/Soud 8,19; 1Sam 14,39; Jer 4,2/. Bůh může...

Předmět a způsob přísahy

23.10.2011 20:53
Předmětem potvrzující přísahy je subjektivní pravdomluvnost přísahajícího, který svým slovem dosvědčuje, že jeho tvrzení se shoduje s jeho vnitřním přesvědčením, u příslibné přísahy je to úmysl vykonat, co slibuje. Přísaha se uskutečňuje způsobem výslovným, jestliže je při přísaze Bůh uváděn...

Sváteční klid

23.10.2011 20:52
„ O nedělích a dalších zasvěcených svátcích jsou věřící vázáni povinností zúčastnit se mše, kromě toho se zdržují práce a činností, které jsou na překážku bohoslužbě a radosti, vlastní dnu Páně, nebo náležitému duševnímu i tělesnému zotavení „/kán. 1247 CIC/ „Při respektování náboženské svobody...

Důvody osvobozující od účasti na mši

23.10.2011 20:50
Povinná účast na mši je uložena positivním církevním zákonem. Podle tradiční nauky od tohoto závazku osvobozuje každé incommodum mediocriter grave –středně závažná obtíž, nepohodlí apod. Tímto výrazem je postavem jakýsi střed mezi dvěma krajnostmi – člověk se nemůže považovat za osvobozeného pro...

Slavení nedělní eucharistie

23.10.2011 20:49
Prvotním smyslem slavení neděle není tzv. nedělní klid, ale je jím slavení eucharistie. Slavení eucharistie nelze pokládat za pouhý doplněk nedělní sváteční atmosféry /tento náhled v lidovém pojetí  někde převládá/, ale je základním prvkem slavení svátečního dne. „Podle apoštolské tradice,...

Obsah a rozsah církevního přikázání

23.10.2011 20:49
V dřívějším pojetí se mělo za to, že věřící splní svou povinnou účast na nedělní mši sv. především účastí na bohoslužbě oběti. II. vatikánský koncil zdůraznil, že bohoslužba slova a bohoslužba oběti tvoří celek a proto účast na mši musí zahrnovat i bohoslužbu slova. /SC 56/[19]. Jestliže někdo...

Svěcení svátečního dne

23.10.2011 20:48
Mezi teology se diskutuje o tom, zda 3. přikázání Dekalogu /Ex 20,8 - 10/ je třeba pokládat za pozitivní božské přikázání nebo zda má svůj základ v přirozeném zákoně. Je možno rozlišit tři vrstvy: a/přirozený zákon ukládá, aby člověk vzdával Bohu veřejný, společenský kult a tomuto kultu...

Dějiny svěcení svátečního dne

23.10.2011 20:48
Izraelité slavili sabat od dob Mojžíšových jako svůj vlastní sváteční den. Původně byl chápán jako dne oslavy jejich vysvobození z Egypta /Deut 5,5/, později byl zdůvodněn řádem stvoření /Gen 1,1; Ex 20,8 - 12/. Přísný zákaz jakékoliv pracovní činnosti je zdůvodňován  humanitními důvody /Ex...

Klanění

23.10.2011 20:47
Latinský výraz „adoratio„ je odvozen z „ad or„ - pozdvihnout něco k ústům, líbat někomu ruku. V teologickém smyslu je klanění úctou vzdávanou pouze Bohu - obecně je jím každý úkon latriae, v užším smyslu je jím pokorné uznání Boží svrchovanosti a naší podřízenosti. „Klanění je hlavní úkon...
Záznamy: 281 - 290 ze 427
<< 27 | 28 | 29 | 30 | 31 >>